Kasinot ovat suosittuja, koska pelaaminen on hauskaa. Parhaimmillaan pelaaminen on jännittävää, palkitsevaa ja viihdyttävää. Pelit voidaan valjastaa myös hyötykäyttöön. Tässä artikkelissa kerrotaan terveyspeleistä, joiden avulla voi pelillistää omasta hyvinvoinnista huolehtimisen.

Mitä terveyspeli tarkoittaa?

Terveyspeli on yksi hyötypelityyppi.

Markkinoilla on terveyspelejä sekä henkilökohtaisesta hyvinvoinnista huolehtimiseen että jonkin tietyn terveysongelman hoitoon.

Terveyspeli voi kannustaa esimerkiksi:

  • Kehittämään omaa ruokavaliota terveellisempään suuntaan
  • Harrastamaan enemmän liikuntaa
  • Lopettamaan tupakoinnin tai nuuskaamisen
  • Huolehtimaan paremmin hampaista

Tiivistetysti terveyspelien tarkoitus on motivoida elämään terveellisemmin. 

Monet kasinoharrastajat istuvat aivan liikaa, joten liikkumaan kannustava terveyspeli voi olla oikein hyödyllinen lisä omaan pelirepertuaariin. 

Toki terveyspelien kategoria sisältää myös terveydenhuollon ammattilaisten koulutukseen tarkoitetut pelit, mutta tässä artikkelissa keskitytään kuluttajille tarkoitettuihin terveyspeleihin.

Pelit toimivat hyvin terveysvalistuksessa

Apteekkari.fi-verkkojulkaisussa todettiin joulukuussa 2021, että pelit ovat osoittautuneet erittäin toimivaksi mediaksi terveysvalistuksessa.

Artikkelissa mainittiin esimerkkinä suomalaisen Psyon Gamesin kehittämä mobiilipeli, mikä kannusti koronarokotteen ottamiseen.

Mobiilipelien potentiaali terveysvalistuksessa on valtava, koska maailmassa on mobiilipelaajia arviolta 2,8 miljardia.

Noin kolmannes maailman väestöstä pelaa mobiilipelejä, joten mobiilipelien kautta voidaan levittää laajalti tietoa esimerkiksi terveellisestä ruokavaliosta.

Haasteena on tietenkin viihteen ja valistuksen oikea tasapainotus. Pelkkä valistussovellus ei saavuta maailmanlaajuista ja tarpeeksi pitkäaikaista suosiota.

Monikaan ei tule ajatelleeksi, että Minecraft on pohjimmiltaan opetuspeli (ja vieläpä maailman pelatuin sellainen). 

Terveyspelien kehittäjien kannattaa ottaa mallia siitä suunnitellessaan pelejä, jotka opettavat ikään kuin vaivihkaa.

Esimerkkejä terveyspeleistä

Alta löydät muutamia esimerkkejä terveyspeleistä:

  • Zombies, Run! -sovellus kirittää lenkkeilijää perässä tulevilla zombieilla
  • Nordea MyLife -sovellukseen kirjatut liikuntamäärät antavat 15-25 % korotuksen henkivakuutusturvaan
  • Pokemon Go -mobiilipelin pelaaminen edellyttää jopa 10 kilometrin kävelymatkoja

Näiden liikunnan lisäämiseen kannustavien terveyspelien ohella kannattaa tutustua myös terveellisen ruokavalion pariin ohjaaviin terveyspeleihin.

Tällainen terveyspeli voi esimerkiksi mitata tietämystäsi ravitsemuksesta.

Se voi perustua myös erilaisten kasvisten tunnistamiseen ja niiden käytön opettamiseen.

Terveyttä edistävän ruokavalion omaksumista voidaan edistää myös peleillä, mitkä tutustuttavat ruokakolmioon ja lautasmalliin.

Hyvin suunnitellun ruoka-aiheisen pelin pelaaminen on hauskaa ja hyödyllistä.

Vaasan yliopistossa on todettu, että pelillistäminen houkuttelee kuluttajia muuttamaan ruokailutottumuksiaan terveellisempään suuntaan.

Pelillistämisestä on hyötyä myös elintarviketeollisuudelle, joka voi käyttää pelejä esimerkiksi terveellisempien välipalatuotteiden kehittämisessä ja markkinoinnissa.

Virtuaalitodellisuuden tarjoamat mahdollisuudet terveyspeleille

Virtuaalitodellisuus tarkoittaa vuorovaikutteista, simuloitua ympäristöä. Pelaajalle luodaan keinotekoinen läsnäolon tunne. Virtuaalitodellisuus ei ole mikään uunituore asia. Sitä on osattu hyödyntää pelialalla jo pitkään.

Ongelmana on lähinnä se, että VR-lasit ovat edelleen sen verran kalliita, että vain harvat kuluttajat hankkivat niitä. Toki VR-pelejä voi pelata ilman lasejakin, mutta pelikokemus jää silloin vajavaiseksi.  Toinen ongelma on se, että osa käyttäjistä kokee VR-lasien aiheuttavan pahoinvointia.

Duodecim-julkaisussa todettiin vuonna 2017, että virtuaalitodellisuusteknologia tulee lähitulevaisuudessa olemaan yhä suurempi osa ihmisten arkea – myös terveydenhoidossa. Virtuaalitodellisuuden käyttöä lääketieteessä (etenkin psykiatriassa) on tutkittu yli neljännesvuosisadan verran. 

Tutkijat ovat huomanneet, että virtuaalitodellisuusteknologia toimii etenkin erilaisten ahdistuneisuushäiriöiden hoitoon. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi VR-pelin avulla voi esittää erilaisia skenaarioita sekä turvallisesti että hallitusti.

Virtuaalitodellisuus voisi sopia myös fobioiden ja traumaperäisen stressihäiriön hoitoon. 

Lisäksi virtuaalitodellisuutta voitaisiin hyödyntää myös kivuliaissa toimenpiteissä, koska VR-lasien avulla potilas keskittyy virtuaalimaailmassa tapahtuvaan toimintaan sen sijaan, että hän katselisi ikävän toimenpiteen tekemistä.

Virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää myös terveydenhoitohenkilökunnan koulutuksessa, sillä simulaattoreihin voidaan toteuttaa hyvinkin realistinen anatomia.

Virtuaalitodellisuuden tarjoamat mahdollisuudet erilaisille terveyspeleille tuntuvat rajattomilta. 

VR-teknologiaakaan hyödyntävät terveyspelit eivät kuitenkaan korvaa olemassa olevia hoitomuotoja. Niitä tulee käyttää lääkärin määräämän hoidon rinnalla eikä tilalla.

Yhteenveto

Kaikkia terveyspelejä yhdistää se, että ne rohkaisevat elämään aiempaa terveellisemmin.

Monet terveyspelit kannustavat syömään terveellisemmin. Myös liikunnan lisäämiseen kannustavia terveyspelejä on paljon.

Toimiva peli viihdyttää ja tukee syväoppimista. Peli on ihan omanlaisensa mediatyyppi, minkä kautta voidaan tuottaa erilainen kokemus kuin vaikkapa valistustekstin lukemisen tai opetusvideon katsomisen kautta.

Pelaajaansa vaikuttamaan pyrkivissä peleissä keskeisintä on pelaajan vuorovaikutus pelin kanssa.  Parhaat terveyspelit levittävät terveyspropagandaa ikään kuin vaivihkaa, sillä niiden pelaaminen on niin hauskaa, että pelaaja voi unohtaa pelaavansa nimenomaan terveyspeliä.